Bevægelse på arbejdet 

Har du overvejet, om tiden er inde til mere bevægelse på arbejdet? Motion er vigtigt, og motion er sundt. Derfor er der generelt mange gode grunde til, at du sørger for bevæge dig på arbejdspladsen, når du bruger mange timer foran en skærm i løbet af dagen. Sørger du ikke for at bevæge dig, kan du nemlig risikere at få muskelsmerter og ømhed forskellige steder i kroppen. Derfor skal vi nedenfor se nærmere på, hvordan du kan komme i gang med at motionere, selvom du er på arbejde.

Kontorstole – sådan stimulerer du blodcirkulationen

Noget af det første, vi vil anbefale, at du overvejer, er en kontorcykel. En kontorcykel er god, fordi den kan stå under skrivebordet, men også, fordi den stimulerer blodcirkulationen, ilter blodet og holder hjernen i gang. På den måde kan du arbejde mere skarpt og fokuseret i længere tid ad gangen, samtidig med at du passer på din krop ved at lade den arbejde.

Kontorcykler fås i mange forskellige varianter med og uden diverse tekniske specifikationer. Hvorvidt du vælger det ene eller det andet, afhænger af dine behov. For eksempel har du mulighed for at finde en kontorcykel med app, så du kan tracke din cykling undervejs. Det giver et godt overblik over, hvor du eventuelt kan forbedre dig, samt i hvor god form du er.

Inspiration til andet motion

Ud over kontorcyklen findes der selvfølgelig også andre måder, hvorpå du kan holde krop og hoved i gang i løbet af dagen. Generelt set bør du også sørge for at tænke i aktiviteter, som styrker trivslen på arbejdspladsen, så du kan møde glad op hver dag.

I den forbindelse kan det være en fordel at planlægge forskellige sjove aktiviteter med dine kollegaer, så I sammen får motioneret og får mere tid sammen. Det kan i den forbindelse være alt lige fra en tur i svømmehal til en løbetur eller gåtur. Kun fantasien sætter grænser for, hvordan I kan få mere bevægelse på arbejdet ved hjælp af små tiltag.

Motion behøver nemlig ikke at være hverken kompliceret eller tidskrævende. Det kan også indebære en længere rute til kaffemaskinen, walk and talk i tide og utide, en planke en gang i timen, 10 mavebøjninger pr. dag eller noget i den dur. Det vigtigste er blot, at du sørger for at få rørt kroppen og husker dig selv på ikke blot at sidde klistret til stolen i flere timer. Leder du efter forskellige ting til en sundere arbejdsplads, kan du finde inspiration online.